Markt voor recreatiewoningen schiet door het dak
01 maart 2021Overal waar water en vrijheid te vinden is, is de markt voor vakantiewoningen hot… Zelfs bestaande vakantiewoningen op (voorheen) minder aantrekkelijke plekken gaan grif van de markt… Dat zijn de trends in de markt, niet alleen nu, maar van het afgelopen jaar, zo verkondigden recreatie-experts en beursorganisator Second Home afgelopen vrijdag in het NRC Handelsblad. Geschat wordt dat er in 2020 7500 vakantiewoningen zijn verkocht tegenover 5000 in 2019.
Corona speelt een rol in de verhitte markt: het feit dat mensen maar moeizaam of niet in het buitenland vakantie kunnen vieren, drijft de vraag naar vakantiewoningen op. Omdat dit argument geldt voor zowel investeerders als recreanten wordt dit effect nog eens versterkt. Tel hierbij op dat door corona een extra doelgroep in de markt is gekomen: ondernemers die, moe van het thuis zitten, voor henzelf en de medewerkers een inspiratierijke omgeving zoeken en die vinden op mooie parken dichtbij de natuur zoals die van de EuroParcs Group (zie www.stayxl.nl).
Daar komt nog eens de zeer lage rentestand bij waardoor een rendement van pakweg vier tot zes procent op een vakantiewoning een aantrekkelijke optie wordt. Met daarbij de bonus dat je als investeerder zelf nog een paar weken in de vakantiewoning vakantie kunt vieren met het gezin. De lage spaarrente, het risicoprofiel dat aan beleggen op de beurs kleeft, de verhoging van de overdrachtsbelasting per 1 januari heeft er allemaal voor gezorgd vakantiewoningen voor Nieuwjaar grif van de hand gingen.
Maar zelfs nu die overdrachtsbelasting van 2 naar 8 procent is gestegen, is er geen trendbreuk te zien. Ook al omdat tevens mensen met een vakantiewoning in het buitenland besluiten in de Nederlandse recreatiemarkt te investeren: veel ouderen met een tweede huis in Frankrijk of Spanje maken momenteel de overstap. Omdat ze door corona niet weg konden, omdat ze Nederland als vakantieland herontdekt hebben of omdat ze simpelweg met de familie dichter bij huis vakantie willen vieren. Welke motivatie er ook achter zit, bij de EuroParcs Group worden ze veel gehoord. Zoals de EuroParcs zich sowieso herkent in het geschetste beeld in het dagblad. Het kopen van een vakantiewoning is gewild door de interessante investeringsmogelijkheden en doordat Nederland als vakantieland als steeds mooier wordt bevonden.

Het feit dat mensen maar moeizaam of niet in het buitenland vakantie kunnen vieren, drijft de vraag naar vakantiewoningen op.