Toerisme groeit naar verwachting explosief, EuroParcs serveert erop vooruit
15 oktober 2018Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) meldt dat het toerisme in Nederland explosief toeneemt. Het aantal buitenlandse bezoekers groeit tot 2030 wellicht zelfs van achttien naar 29 miljoen, het aantal binnenlandse toeristen neemt mogelijk in dezelfde periode van 24 tot bijna 31 miljoen toe. EuroParcs speelt nu al in op de groei.
,,Wij investeren niet alleen in nieuwe resorts maar ook in buitenlandse taalbeheersing van onze medewerkers”, aldus directeur Wim Vos van EuroParcs. ,,En daar blijft het niet bij, want we kijken verder dan alleen de verhuursector. De groei van het toerisme betekent een hogere bezettingsgraad en dus bredere investeringsmogelijkheden. Daarom kijken we ook naar buitenlandse investeerders. Die zijn nu al actief in regulier vastgoed in de grote steden, wij willen ook hierin een voortrekkersrol vertolken door deze doelgroep te interesseren in recreatief onroerend goed. Daarom staan wij bijvoorbeeld begin november op een toonaangevende beurs in Moskou.”
EuroParcs doet daarmee ongevraagd waar Jos Vranken, directeur NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen), in het Algemeen Dagblad toe oproept.
,,Dit vraagt om een nieuwe aanpak, waarbij het doel is dat alle Nederlanders profiteren van toerisme, dus zowel bewoners, bezoekers als bedrijven. De verwachte groei biedt grote kansen en zorgt tegelijkertijd ook voor knelpunten. Zo geldt voor veel plaatsen in Nederland dat ze nog onvoldoende profiteren van toerisme, terwijl de drukte op andere plekken overlast veroorzaakt."
Het NOS Journaal ging daar gisteren dieper op in door te wijzen op de wens van overheid en recreatiebedrijven om de toeristen beter over het land te spreiden. Wim Vos: ,,Bij die wens sluiten we ons aan. De kwaliteit van de vakantiebeleving staat voorop en daar horen natuurbeleving en rust bij. Tegelijkertijd zien wij voor de komende jaren meer dan genoeg ruimte voor groei zonder dat aan de kernwaarden getornd wordt.”

Wij investeren niet alleen in nieuwe resorts maar ook in buitenlandse taalbeheersing van onze medewerkers