Meer informatie bel
088 070 8000

EuroParcs
Historie

Historie

EuroParcs heeft een cv in de recreatiebranche die decennia omvat. Het familiebedrijf is opgericht en groot geworden door Wim Vos sr. (1960) die de eerste zakelijke stappen zette met de oplevering van recreatiewoningen. Aan het eind van de jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig ontwikkelde hij een eigen visie op chaletbouw. Aanvankelijk lag daarbij de nadruk op aluminium stacaravans, maar al snel verbreedde de in Otterlo opgegroeide Vos zijn visie nog meer. Door een gedegen opleiding in de praktijk bij diverse marktaanbieders begon hij namelijk de wetten en eisen van parkontwikkeling en parkbeheer eigen te maken.



Visie
In de jaren tachtig exploiteerde Wim Vos sr. een tiental stacaravanparken, maar daarna verlegde hij zijn blik naar vakantieparken. Zijn visie voor luxueuze stacaravans verdiepte zich naar een concept van streekgebonden architectuur voor stenen vakantiewoningen. En dat niet alleen, hij ontwikkelde een standaardmodel hoe elk vakantiepark eruit zou moeten zien: deze zou gedeeltelijk uit stenen woningen, gedeeltelijk uit chalets en gedeeltelijk uit een camping moeten bestaan. Logischerwijs is voor een dergelijke indeling ruimte nodig en dat werd een volgende pijler in zijn visie: elk park zou minimaal uit driehonderd tot vierhonderd kavels moeten bestaan. 

Uitrol van de visie
Wim Vos sr. krijgt in 2000 de kans om zijn visie uit te vouwen als hij voor het eerst een nieuw vakantiepark aankoopt: Landgoed Ruighenrode in Lochem. Vervolgens werd aan de hand van zijn visie het concept van streekgebonden architectuur ontwikkeld en toegepast: Landgoed Ruighenrode had in 2001 de primeur met de oplevering van de eerste dertig verhuurbungalows. Tegelijkertijd werd de identiteit van dit park behouden. De prachtige red cedar chalets pasten en passen  nog steeds uitstekend binnen de filosofie van EuroPars. Dat geeft ook een belangrijke nuance aan in de visie van EuroParcs: er zijn chalets die het goed doen in elk park.

Groei van de onderneming

De groei van de onderneming leidde in 2003 tot een nieuwe bedrijfsnaam van het familiebedrijf: EuroParcs. In de naam lag de ambitie van Wim Vos sr. verscholen en dat kwam ook naar buiten in de daaropvolgende jaren. In 2005 werd Landgoed Brunssheim gekocht van de gemeente Brunssum. Daarna volgden de aankoop van Landgoed Hommelheide (2006), Villapark De Rijp (2008), Recreatie- & Watersportcentrum De Biesbosch (2009) Bospark Reestervallei (2014), Marina Resort Poort van Amsterdam (2015) en Beachresort De Hooghe Bijsschel (2015).

Wim Vos jr. en Wouter Vos in directie
Vanaf 2005 kreeg ook een verandering in de bedrijfsleiding vorm: Wim Vos jr, zoon van de oprichter van EuroParcs, nam langzamerhand het stokje van zijn vader over.  In 2009 trad ook de tweede zoon van Wim Vos sr., Wouter Vos, toe tot de directie. Inmiddels hebben Wim Vos jr. en Wouter Vos de volledige verantwoordelijkheid over zowel de dagelijkse leiding als de strategiebepalingen voor de lange termijn.  Zij verfijnden de visie van hun vader: de nadruk kwam in de loop der jaren steeds meer op luxueuze vakantiewoningen te liggen. In de laatste jaren hebben zij echter ook de chaletbouw van een nieuwe impuls voorzien: er zijn nieuwe veel grotere en in inrichting rijker gedecoreerde chalets ontworpen die aan blijken te slaan in de markt. Verder werd ook ingespeeld op een andere steeds nadrukkelijker klinkende wens van de consument: die om meer comfort als het gaat om faciliteiten en voorzieningen. 



Nieuwe mijlpalen
Om de invulling van die wens te duiden: in 2013 mocht de volgende mijlpaal worden genotuleerd in de annalen van EuroParcs: de opening van de nieuwe hoofdgebouwen op Recreatie- & Watersportcentrum De Biesbosch, Villapark De Rijp en Landgoed Brunssheim. Deze gebouwen onderscheiden zich wederom door de herkenbare architectuur uit de streek en verder door hun rijkdom aan faciliteiten en voorzieningen. Deze sterkhouders, zowel als het gaat om de recreatiewoningen als het hoofdgebouw, gaan ook herkenbaar terugkomen op de nieuwste aanwinsten. Marina Resort Poort van Amsterdam, waarvan EuroParcs sinds 1 juni 2015 de eigenaar is, gaat als ‘Parel aan het IJsselmeer’ nog meer schitteren. Datzelfde geldt voor Beach Resort De Hooghe Bijsschel dat sinds 1 november in eigendom  is van EuroParcs en omschreven kan worden als ‘Parel aan het Veluwemeer’. Hoe sterk het concept van EuroParcs is blijkt wel uit de ‘wittebroodsmaanden’ van Marina Resort Poort van Amsterdam: de kavels en recreatiewoningen uit de eerste twee bouwfases werden in enkele weken al vrijwel allemaal verkocht.



Meer structuur
De nieuwe leiding heeft ook in ander opzicht gezorgd voor een frisse wind in het bedrijf, onder meer als het gaat om marketing. Op televisie, de toonaangevende beurzen, digitale en geprinte media: je kunt niet meer om EuroParcs heen. Verder is voor de gasten en woningeigenaren op de parken de service geoptimaliseerd. Om daarvan een ijkpunt in de afgelopen vijf jaar te benoemen: nog in 2010 werd in Apeldoorn het hoofdkantoor geopend waarmee de administratie, marketing, administratie en boekhouding werden gecentraliseerd. Het geeft aan dat er in de afgelopen vijf jaar meer structuur is aangebracht in de afgelopen jaren. Om daar een intern voorbeeld van te geven: EuroParcs heeft zelf een nieuw reserveringssysteem ontwikkeld wat in 2014 in gebruik is genomen. Hierdoor kan het familiebedrijf beter de marktwerking aansturen via last minute aanbiedingen  of met behulp van vroegboekkortingen. Ook heeft EuroParcs dankzij het reserveringssysteem een beter beeld waar de gasten vandaan komen. Niet alleen binnen Nederland, maar ook van de buitenlandse gasten. 
De sterkere interne organisatie heeft ook een krachtiger optreden naar buiten mogelijk gemaakt. Zo wordt er nu nog veel meer dan vroeger werk van gemaakt om de parken nog hoogwaardiger te maken.  Het doel daarvan is zodanig op marktontwikkelingen in te spelen dat de vakantieparken –en daarmee ook de recreatieobjecten op de parken - over twintig jaar minstens zo waardevol zijn als nu het geval is. Tegen die tijd doet EuroParcs ongetwijfeld de naam nog meer eer aan en is nog meer een begrip in Europa. Tegelijkertijd is de directie ervan overtuigd dat Nederland met zijn sterke economie de basis blijft vormen van het bedrijf. Of anders gezegd: EuroParcs zal Nederland nooit verlaten vanwege de identiteit van de onderneming en de stabiliteit die het land biedt.  Niet voor niets luidt de slogan ‘Holland beleef je bij ons’.